رئیس جمهوری فرانسه گفت: اینکه ایران یک یا دو سلاح هسته‌ای داشته باشد، خطر زیادی محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، ژاک شیراک این اظهارات را که با موضع رسمی فرانسه درباره ایران بسیار تفاوت دارد در مصاحبه‌ای با روزنامه اینترنشنال هرالد تریبیون در روز دوشنبه بیان کرد اما روز سه‌شنبه آنها را پس گرفت.

وی در مصاحبه اولیه گفته بود: «من می‌گویم مسئله خطرناک درباره این وضعیت این حقیقت نیست که ایران یک بمب هسته‌ای در اختیار داشته باشد، در اختیار داشتن یک یا احتمالا دو بمب پس از آن خیلی خطرناک نیست.»
رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: «اما مسئله بسیار خطرناک گسترش تسلیحات هسته‌ای است. این بدان معنا است که اگر ایران به راهی که پیش گرفته ادامه دهد و در نهایت در تولید برق هسته‌ای موفق شود، خطر در بمبی نیست که در اختیار دارد و هیچ استفاده‌ای ندارد.»

بر اساس این گزارش ،شیراک گفت استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کشور دیگر از سوی ایران به قیمت تخریب خود ایران تمام می‌شود.
وی افزود: «کجا از این بمب استفاده کند؟ علیه اسرائیل؟ هنوز 200 متر در فضا حرکت نخواهد کرد که تهران از روی زمین محو می‌شود.»

این روزنامه افزود مشخص نیست آیا اظهارات اولیه شیراک نشان‌دهنده تفکر واقعی وی درباره ایران است یا اینکه وی الفاظ اشتباهی به کار برده است.

بر اساس این گزارش، متن مصاحبه‌ای که از دفتر شیراک در شامگاه دوشنبه به این روزنامه داده شد، شامل ارزیابی ایران مسلح به سلاح هسته‌ای یا پیش‌بینی وقایع پس از استفاده ایران از سلاح هسته‌ای نمی‌شد.

به نوشته این روزنامه، شیراک 74 ساله خبرنگاران را روز سه‌شنبه برای مصاحبه دوم دعوت کرد و گفت: «این من بودم که اشتباه کردم و نمی‌خواهم در این باره بحث کنم. من باید توجه بهتری به آنچه می‌گویم می‌کردم و می‌فهمیدم که احتمالا صدایم ضبط می‌شود.»

کد خبر 14709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز